Skip to main content

Saul Leiter na fundação HCB

A fundação Henri Cartier-Bresson mostra por estes dias, pela primeira vez em França, uma retrospectiva do fotógrafo americano Saul Leiter. A exposição é uma coincidência interessante, já que acontece 60 anos depois de Saul Leiter ter decidido dedicar-se à fotografia, ao sentir-se fortemente impressionado com uma exposição do próprio Cartier-Bresson no MoMA, em 1942.

Tendo iniciado o seu trabalho artístico como pintor, Leiter tornou-se no final dos anos 40 num dos pioneiros da fotografia a cores na América. Fez na década de 50 das ruas de Nova Iorque o seu laboratório, vagabundeando para fixar detalhes do quotidiano urbano. Luz, sombras, reflexos em dias chuvosos. Retratos de ilustres desconhecidos, mobiliário urbano, silhuetas de transeuntes.

New York, 1960 - © Saul Leiter (Howard Greenberg Gallery)

Expôs no MoMa em 1953 e 1957 e dedicou a maior parte do seu percurso em trabalhos para publicações como a Esquire ou a revista de moda Harper's Bazaar. As suas fotografias de rua, trabalhos mais pessoais e intimistas, só viriam a ser verdadeiramente reconhecidos depois de 1990, após uma antologia organizada pela Howard Geenberg Gallery (New York).

New York, 1954 - © Saul Leiter (Howard Greenberg Gallery)

Saul Leiter nasceu em 1923 em Pittsburgh e vive em New York onde continua discretamente a pintar e a fotografar. Para descobrir a poesia do olhar de Saul Leiter, f. HCB.

Comments

Popular posts from this blog

The Clockworks, Mayday Mayday

Mayday Mayday, the latest from The Clockworks, a four-piece Irish post-punk band from Galway, Ireland, now based in London. Formed in 2019, the band consists of James McGregor (vocals and guitar), Sean Connelly (guitar), Damian Greaney (drums), and Tom Freeman (bass).  One of the most exciting new bands in the post-punk scene, a blend of indie rock and garage rock, with driving guitars and catchy melodies, currently working on their debut album. The Clockworks are a young band with a lot of potential, helping to bring Irish rock back to the forefront. Stay tuned!   

Iain McKell, "New Gypsies"

"Historically despised the new Gypsies are there by choice, not heritage. Unrelated to the Roma, the movement began in 1986 when a group of Post-Punk Anti-Thatcher protesters headed out of London into the English countryside. McKell followed these New Age Travellers to the West Country and over the years he watched them become a hybrid tribe - the new gypsies - present-day rural anarchists, living the subversive lifestyle in elaborately decorated horse-drawn caravans." Iain McKell, "New Gypsies"

New Order - Video 5-8-6 [Extended 22:23 version]

“Video 5 8 6” is a song originally composed as “pap” (as Tony Wilson put it) for the opening night of the Haçienda on May 21, 1982. Parts of this pearl would become the basis for the Power, Corruption & Lies tracks “5 8 6” and “Ultraviolence”, as well as the associated 12-inch single “Blue Monday”.